Monday, January 7, 2008

Pelancaran MP4-23 di Stuttgart


McLaren melancarkan kereta baru MP4-23 di museum motorsport Mercedes-Benz di Stuttgart hari ini.

Pasukan dari Woking ini tekad untuk meneruskan perjuangan mereka musim ini dan melupakan musim malang yang dilalui mereka tahun lalu. Ini bermakna mereka mahu merampas Kejuaraan Dunia sekali lagi. Kali terakhir mereka memegang gelaran tersebut ialah pada tahun 1999.

Lewis Hamilton dan teman sepasukannya, Heikki Kovalainen merasmikan acara pelancaran tersebut dengan menyingkap kain penutup dari kereta MP4-23, sekaligus memperkenalkan ciptaan terbaru McLaren yang telah menjalani beberapa evolusi dari kereta tahun lalu, MP4-22. Menurut McLaren, seperti pasukan lawan mereka, Ferrari, MP4-23 juga tiada perbezaan yang ketara pada ciri luarannya. Kebanyakan permukaan aero kereta ini akan dinaiktaraf sebelum perlumbaan pembukaan di Australia March kelak.

Kereta ini akan turun ke litar buat pertama kalinya di Jerez pada hari Rabu dan dipandu oleh Kovalainen dan pemandu uji pasukan tersebut, Pedro de la Rosa. Masing-masing mempunyai chassis sendiri.

McLaren akan kekal di selatan Sepanyol untuk lima hari di litar. Hamilton dijadualkan memandu MP4-23 buat pertama kalinya pada hari Khamis.

No comments: