Saturday, May 19, 2007

Enjin V6 pada tahun 2011 untuk Formula One?

Max Mosley mencadangkan peraturan enjin baru untuk tahun 2011 di mana enjin 2.4 liter V8 yang digunakan sekarang akan ditukarkan dengan enjin mesra alam 2.2 liter turbo V6 yang akan menggunakan bio-fuel. Enjin tersebut akan dibangunkan dengan kuasa kuda 770 iaitu kurang 100 daripada yang digunakan oleh enjin sekarang.

Jika segalanya mengikut perancangan, ia juga akan turut mengenakan had pada rev. Limit akan disetkan pada 10,000 rpm. Sebelum ini rev dilimitkan pada 19,000 rpm. Ini bermakna Formula One akan menjadi lebih senyap daripada kereta. Setiap enjin tersebut juga perlu bertahan untuk lima perlumbaan, bukannya dua perlumbaan seperti peraturan sekarang. Selain daripada itu kereta Formula One juga akan menggunakan traction control, pemanduan 4-roda serta mempunyai kemudahan power-boost.

Ini bukan kali pertama Presiden FIA ini menyuarakan hasratnya untuk menjadikan Formula One mesra alam namun hasrat beliau tidak mendapat sambutan yang baik. Kini nampaknya Max mempunyai rancangan untuk melaksanakan dan bukan setakat berbual kosong.

Beliau telah memulakan perbincangan dengan pengeluar-pengeluar utama untuk memastikan pembangunan dan kajian yang relevan dengan kereta Formula One akan dikurangkan manakala tumpuan lebih akan diberikan untuk membangunkan kereta-kereta biasa.

Walaubagaimana pun beliau akan turut memastikan sporting spectacle untuk Formula One akan kekal tidak berubah.

No comments: