Saturday, May 12, 2007

Singapura GP 2008 akan berlangsung pada waktu malam

Singapura akan mencipta sejarah dengan menganjurkan buat julung-julung kalinya perlumbaan untuk Formula One yang akan berlangsung pada malam hari. Bernie Ecclestone telah mengesahkan kemasukan baru Singapura sebagai tuan rumah baru grand prix bermula tahun 2008. Jalan raya akan digunakan sebagai litar F1 seperti di Monte Carlo.

Perjanjian selama lima tahun ini dimerterai antara F1 supremo Bernie Ecclestone, Ong Beng Seng dan Badan Perlancongan Singapura.

Bernie yakin dengan potensi Singapura menjanjikan perlumbaan Formula One yang dramatis dan mendebarkan. Singapura kelak satu-satunya litar yang akan diterangi cahaya lamput secara keseluruhannya untuk sepanjang perlumbaan berlangsung.

Perlumbaan dijadualkan pada akhir tahun 2008, samada pada bulan September atau Oktober dengan sasaran untuk menarik minat penonton TV Eropah yang dapat menyaksikannya pada siang hari.

Litar akan direkabentuk sekitar kawasan Marina Bay dengan sistem penataan lampu yang mampu mereplikasi keadaan waktu siang. Tempat duduk grandstand pula dijangka mampu memuatkan 80,000 penonton.

Mulai tahun depan jadual Formula One mempunya tiga perlumbaan di jalanan. Selain Monaco dan Singapura, Bernie Ecclestone juga telah menjadikan Valencia sebagai tuan rumah untuk perlumbaan Formula One yang juga terdiri daripada litar jalanan.

No comments: