Wednesday, November 14, 2007

Michael masih kekal pantas di Barcelona

Michael Schumacher masih kekal terpantas apabila beliau menamatkan sessi ujian terakhir beliau Sepanyol hari ini.

Juara dunia 7-kali ini kembali ke Ferrari untuk pembukan sessi ujian musim sejuk bagi membantu pasukan tersebut mengadaptasi kepada perubahan peraturan di mana penggunaan 'traction control' diharamkan. Beliau memperbaiki catatan masa yang dicatat olehnya semalam dan masih kekal di tempat pertama selepas melakukan 90 pusingan di litar Barcelona.

Felipe Massa mencatat masa keempat terpantas sekembalinya beliau memandu F2007 selepas percutiannya.

Pedro de la Rosa mencatat masa kedua terpantas, 0.4 saat lebih perlahan berbanding masa 1m21.496 saat yang dicatat oleh Schumacher. Namun beliau 0.4 saat lebih pantas dari temannya Gary Paffett di tempat kelima. Kedua-dua pemandu McLaren masing-masing menjalankan program pemanduan tanpa 'driver-aid'.

Heikki Kovalainen dari pasukan Renault mencatat masa ketiga terpantas, sementara pesaing beliau, Nico Rosberg dari pasukan Williams di tempat keenam.

David Coulthard masih kekal solid di tempat ketujuh untuk pasukan Red Bull Racing. Pengalamannya memandu kereta tanpa 'traction control' terbukti sangat berharga ketika ini. Karun Chandhok dari India memperbaiki catatan masanya, kini hanya 0.7 saat lebih perlahan dari Coulthard.

Nick Heidfeld pemandu terpantas pasukan BMW di tempat kelapan. Teman sepasukannya Robert Kubica mengalami masalah dengan peralatan baru untuk keretanya sementara pasukan ini bekerja keras untuk membangunkan aero bagi kereta musim 2008.

Jenson Button kembali ke Honda untuk menguji kereta hibrid sementara kembar Toro Rosso, Sebastien Bourdais dan Sebastian Vettel saling bertukar chassis, satu daripadanya dimuatkan elektronik untuk musim depan manakala yang satu lagi dimuatkan dengan kit musim 2007, namun masih tanpa penggunaan 'traction control'.

Toyota masih mengalami masalah apabila kedua-dua pemandu mereka, Jarno Trulli dan Franck Montagny terbabas. Pemandu Perancis itu melanggar penghadang litar. Menurutnya mereka gagal mencari set-up yang sesuai untuk keretanya. Selain itu mereka juga menghadapi masalah menentukan suhu tayar yang sesuai dan masalah perisian menyebabkan mereka kehilangan lebih banyak masa.

Force India memulakan ujian penilaian bagi pemandu mereka pada hari Rabu dengan Christian Klien mencatat masa yang lebih pantas dari Adrian Sutil dan Vitantonio Liuzzi.

No comments: