Tuesday, November 6, 2007

Schumacher kembali ke Ferrari


Michael Schumacher, 7 kali juara dunia, akan kembali ke arena sukan Formula 1 untuk pertama kalinya selepas beliau bersara bersama pasukan Ferrari untuk satu sessi ujian rasmi di Barcelona minggu hadapan.

Schumacher akan menguji kereta F2007 pada hari Selasa dan Rabu di litar Barcelona untuk sessi ujian menjelang penutup musim 2007.

Ferrari sentiasa membuka pintu untuk Schumacher untuk memandu kereta mereka selepas persaraan beliau di akhir musim 2006. Wakil pasukan tersebut kini mengesahkan bahawa pemandu Jerman ini telah menyatakan hasrat beliau untuk menguji kereta F2007. Ini, menurutnya, dapat membantu meningkatkan prestasi kereta pasukan Ferrari dengan input-input yang diberikan oleh Schumacher kelak.

Input-input dari sessi ujian di Sepanyol ini mungkin terbukti penting untuk persediaan bagi musim 2008. Apatah lagi Formula 1 akan memulakan era baru tanpa penggunaan 'traction control' serta 'driver aids' yang lain.

Penggunaan 'traction control' telah dibenarkan dalam Formula 1 sejak Grand Prix Sepanyol 2001. Ini bermakna kedua-dua pemandu Ferrari, juara dunia Kimi Raikkonen dan Felipe Massa, mempunyai pengalaman yang terhad tanpa penggunaannya.

Raikkonen hanya pernah berlumba 4 perlumbaan dalam kareer Formula 1 beliau tanpa penggunaan 'traction control' sementara Felipe Massa pula hanya pernah berlumba dengan menggunakannya.

Schumacher - penyokong kuat 'traction control' - pernah berlumba ketika alat tersebut diharamkan (1993-2001), menjadikan pengalaman yang akan digunakan untuk sessi ujian minggu hadapan sangat berharga.

Selepas menamatkan kareer beliau pada bulan Okober tahun lalu, Schumacher telah menjadi penasihat di Maranello dan menghadiri 5 perlumbaan sepanjang musim 2007.

Walaupun beliau pernah memandu F2007 sebelum ini untuk demonstrasi di Fiorano bulan lalu, sessi ujian di Barcelona akan menjadi satu pemanduan yang lebih serius baginya sejak beliau bersara.

Berikutan sessi ujian ini, beliau akan berlumba kart di Brazil sebelum bertolak ke Wembley untuk mengambil bahagian dalam perlumbaan Race of Champions yang akan berlangsung pada 16 December.

No comments: