Wednesday, November 14, 2007

Schumacher terpantas sekembalinya beliau ke Ferrari


Kepantasan serta kebolehan Michael Schumacher di litar masih terbukti walaupun selepas bersara apabila beliau mencatat masa terpantas di pembukaan sessi ujian musim sejuk di hari pertama semalam di Barcelona.

Pemegang gelaran juara dunia sebanyak 7-kali ini kembali ke Ferrari untuk membantu pasukan Itali tersebut dengan situasi perlumbaan tanpa penggunaan 'traction control'. Hanya beliau seorang yang berjaya mencatat masa dalam lingkungan 1m21s.

Walaupun setelah setahun beliau bersara, pemandu dari Jerman ini masih kelihatan selesa di dalam kereta Formula One apabila beliau mencatat masa 1m21.922 saat setelah melakukan 64 pusingan.

Pemandu kedua terpantas juga dari pasukan Ferrari iaitu pemandu uji mereka, Luca Badoer yang hanya 0.2 saat lebih perlahan dari Schumacher.

Pemandu uji McLaren, Pedro de la Rosa, mencatat masa ketiga terpantas namun beliau lebih dari .7 saat lebih perlahan dari Schumacher. Pasukan dari Woking ini memulakan program tersendiri untuk menguji ECU standard yang akan digunakan musim depan.

Rakan sepasukan de la Rosa, Gary Paffett mencatat masa keenam terpantas selepas menghabiskan masa beberapa jam dalam simulator sejak beberapa bulan lepas untuk pembangunan kereta mereka bagi tahun 2008.

Satu-satunya wakil Renault, Heikki Kovalainen pula mencatat masa keempat terpantas. Beliau masih belum menandatangani sebarang kontrak dengan mana-mana pasukan untuk tahun depan.

0.021 saat dibelakang Kovalainen ialah Robert Kubica dari pasukan BMW Sauber.

Nick Heidfeld, salah seorang pemandu yang mempunyai pengalaman berlumba tanpa 'traction control' pula di tempat kesepuluh.

Pemandu baru Williams, Kazuki Nakajima di tempat ketujuh, meninggalkan rakan sepasukannya Nico Rosberg di tempat ke-11.

David Coulthard dari pasukan Red Bull Racing di tempat kelapan. Pemenang perlumbaan GP2, Karun Chandhok pula hanya di tempat ke-18.

Kedua-dua pemandu Toyota mengalami beberapa masalah sepanjang sessi ujian dijalankan. Jarno Trulli yang sedang deman berada di tempat kesembilan, dijadualkan untuk menjalankan beberapa program untuk tahun 2008 namun masalah enjin menyebabkan rancangannya terbantut. Pemandu uji Franck Montagny pula terpaksa menunggu sementara pasukannya memperbaiki masalah ECU standard yang baru dipasang di keretanya.

Persembahan Sebastian Vettel dan Sebastian Bourdais hampir sama untuk pasukan Toro Rosso sementara pemanduan cemerlang Andreas Zuber meletakkan Honda di tempat ke-14. James Rossiter di tempat ke-17.

Anthony Davidson yang memandu Super Aguri SA07-05B (atau Honda RA107B) di tempat ke-16. Davidson melakukan ujian ke atas sistem kawalan MES dan melengkapkan program analisis elektronik sebelum ke program pembangunan kereta di sebelah petang.

Kereta asukan Force India F1 Team (dulu dikenali sebagai pasukan Spyker F1 Team), yang dipandu oleh Giedo van der Garde dan Roldan Rodriguez masing-masing ditempat ke-19 dan ke-20.

No comments: