Friday, October 5, 2007

Buruan Hamilton bergelar juara hampir tamat


Lewis Hamilton memulakan buruan untuk bergelar juara minggu ini dengan kedudukan petak pertama untuk perlumbaan esok.

Pemandu dari Britain pada mulanya hanya di tempat keempat sementara Kimi Raikkonen dan Fernando Alonso berada di hadapannya namun lap yang dilakukannya pada minit terakhir sessi kelayakan telah merampas petak pertama dari Felipe Massa dengan catatan masa 1m35.908s.

Raikkonen, walaupun mendominasi kesemua sessi, terpaksa berpuas hati berkongsi grid pertama dengan Hamilton di tempat kedua. Alonso pula berada di tempat keempat, 0.6s lebih perlahan dari masa yang dicatat oleh Hamilton.

Jika Hamilton dapat mengekalkan kedudukannya sehingga ke garisan penamat esok, beliau akan menjadi juara dunia rookie pertama dalam sejarah Formula One.

Catatan masa Hamilton meletakkan Massa di grid kedua walaupun pada mulanya pasukan Ferrari kelihatan selesa untuk menguasai grid hadapan perlumbaan.

David Coulthard mempamerkan pemanduan yang bernas di sessi kelayakan hari ini untuk mengambil tempat kelima untuk pasukan Red Bull. Ralf Schumacher di tempat keenam untuk pasukan Toyota.

Mark Webber akan memulakan perlumbaan esok di grid keempat, sementara kedua-dua pemandu BMW Sauber, Nick Heidfeld dan Robert Kubica, masing-masing ditempat kelapan dan kesembilan.

Jenson Button melengkapkan kedudukan kesepuluh teratas.

Ramalan cuaca meramalkan hujan untuk perlumbaan yang akan berlangsung esok, oleh itu pastikan anda bersama-sama dengan saya untuk laporan di hari perlumbaan nanti.

Pemandu yang terkeluar pada sessi kelayakan 2: Tonio Liuzzi, Sebastian Vettel, Jarno Trulli, Heikki Kovalainen, Anthony Davidson, Nico Rosberg

Pemandu yang terkeluar pada sessi kelayakan 1: Rubens Barrichello, Giancarlo Fisichella, Alexander Wurz, Takuma Sato, Adrian Sutil, Sakon Yamamoto

No comments: