Friday, October 5, 2007

Kimi kekal kuasai Shanghai


Kimi Raikkonen melengkapkan hari pertama dengan mendahului kedua-dua sessi latihan hari ini untuk Grand Prix China.

Masa yang dicatatkan walaubagaimanapun hanya 0.006s lebih pantas dari pemandu pasukan McLaren, Fernando Alonso di tempat kedua.

Felipe Massa pula hanya 0.023s di belakang teman sepasukannya di tempat ketiga sementara Lewis Hamilton berada di tempat keempat.

Alonso menduduki tempat teratas hampir keseluruh masa sessi latihan kedua sekaligs mempamerkan jurang kuasa antaranya dengan Hamilton.

Pemandu Britain itu mula mencecah masa 1m37s namun Alonso memecah rekod beliau selepas separuh masa sessi latihan dengan catatan masa 1m36.845s.

Selepas kedua-dua pemandu pasukan McLaren bertukar ke tayar kompaun 'softer', Alonso mula mencatat masa yang lebih pantas, 1m36.613s sementara Hamilton hanya mampu mencatat masa 1m36.876s.

Cara pemanduan Hamilton agak kelam kabut hari ini dan pada satu ketika, beliau menguji kereta MP4-22 milik beliau apabila beliau terbabas keluar litar di selekoh pertama. Beliau walaubagaimanapun dapat mengeluarkan kereta beliau dari perangkap 'gravel' dan kembali ke terra firma tanpa sebarang masalah. Ini menunjukkan usaha beliau untuk cuba memintas Alonso.

Massa juga tidak kurang hebatnya, memisahkan kedua-dua pemandu McLaren dengan catatan masa 1m36.630s. Raikkonen pula masih belum menunjukkan belangnya hanya berada di tempat keempat ketika ini dengan catatan masa 1m37.429s.

Selepas separuh daripada massa latihan berlalu barulah terdapat beberapa perubahan kerana semua pemandu mula fokus untuk pemanduan jarak jauh, sehinggalah ke minit terakhir sessi, apabila Raikkonen memintas Alonso untuk tempat pertama.

Di belakang Raikkonen, Alonso, Massa dan Hamilton, Jarno Trulli (Toyota) mengambil slot kelima dan teman sepasukannya, Ralf Schumacher di tempat ketujuh.

Mark Webber dan David Coulthard masing-masing berada di tempat keenam dan kelapan untuk pasukan Red Bull Racing.

Nico Rosberg dari pasukan Williams jatuh dari tempat kelima pagi ini ke tempat kesembilan di sessi latihan kedua. Giancarlo Fisichella melengkapkan tempat kesepuluh teratas untuk sessi ini.

Teman sepasukannya, Heikki Kovalainen mengakhiri sessi latihan di tempat ke-11 selepas berhenti di separuh masa kedua kerana masalah tekanan minyak dan kehilangan banyak masa berharga.

Selepas masalah kebocoran minyak kotak gear pagi ini, kereta BMW Sauber F1.07 milik Nick Heidfeld sekali lagi dirundum malang. Kali ini kerana masalah hidraulik ketika di awal sessi. Belia mengakhiri sessi di tempat ke-15. Teman sepasukannya Robert Kubica hanya satu tempat di hadapannya ditempat ke-14.




No comments: