Friday, September 28, 2007

Hamilton merampas petak pertama dari Alonso


Lewis Hamilton merampas tempat pertama dari teman sepasukannya Fernando Alonso di saat-saat akhir sessi kelayakan yang berlangsung dalam keadaan hujan lebat di litar Fuji Speedway hari ini.

Pemandu Britain ini pada mulanya di tempat ketiga sebelum beliau melakukan lap terakhir yang meletakkan beliau di petak pertama untuk perlumbaan hari esok dengan baki 22 saat sebelum sessi kelayakan tamat. Beliau mencatat masa 1m25.368 saat.

Ini sekaligus menjatuhkan Alonso ke petak kedua dengan perbezaan masa 0.1 saat. Walaubagaimana pun ia satu permulaan yang sempurna untuk pasukan McLaren esok dengan kedua-dua pemandu di barisan grid pertama.

Ferrari terpaksa berpuas hati dengan barisan grid kedua apabila Kimi Raikkonen mahupun Felipe Massa gagal memberi saingan yang lebih kepada pemandu McLaren setelah keadaan litar mula kering di sessi keayakan dua dan tiga.

Nick Heidfeld mengambil kedudukan 'normal'nya musim ini di tempat kelima sementara Nico Rosberg di tempat ke enam.

Pemandu Williams tersebut walaubagaimanapun dikenakan penalti 10-tempat grid selepas keretanya menukar enjin baru semalam. Ini bermakna pemandu pasukan Honda, Jenson Button akan mengambil tempatnya di tempat keenam.

Mark Webber berada di tempat ketujuh manakala hero bagi pasukan Toro Rosso, Sebastian Vettel akan memulakan perlumbaan esok di tempat kelapan. Ini adalah pencapaian terbaik pasukan tersebut musim ini. Robert Kubica melengkapkan tempat kesepuluh teratas untuk sessi kelayakan Grand Prix Jepun musim ini.

Pemandu yang terkeluar pada sessi kelayakan 2: Giancarlo Fisichella, Heikki Kovalainen, David Coulthard, Jarno Trulli, Tonio Liuzzi, Ralf Schumacher

Pemandu yang terkeluar pada sessi kelayakan 1: Rubens Barrichello, Alexander Wurz, Anthony Davidson, Adrian Sutil, Takuma Sato, Sakon Yamamoto



No comments: