Saturday, September 8, 2007

Alonso mendominasi sessi kelayakan di Monza


Fernando Alonso telah memulakan langkah pertamanya untuk mengecapi kemenangan di Monza esok apabila beliau mendominasi sepenuhnya sessi kelayakan hari ini. Juara dunia ini mempamerkan tahap pemanduan yang cemerlang berbanding teman sepasukannya Lewis Hamilton yang sering mendahuluinya sepanjang musim ini. Hamilton terpaksa berpuas hati di tempat kedua.

Pasukan Ferrari gagal memberikan sebarang saingan kepada pasukan McLaren namun mereka berkemungkinan menggunakan strategi yang berlainan untuk perlumbaan Grand Prix Itali kali ini. Felipe Massa berada 0.6s di belakang Alonso di tempat ketiga.

Pemandu BMW, Nick Heidfeld akan memulakan perlumbaan esok di tempat keempat selepas berjaya menumpaskan Kimi Raikkonen. Pemandu dari Finland tersebut tidak berjaya mengulangi persembahan baik beliau di sessi latihan 1 apabila terpaksa menggunakan T-car selepas kemalangannya di sessi latihan pagi tadi. Beliau kini mempunyai tugasan yang agak berat untuk mengekalkan harapan bagi memenangi kejuaraan dunia tahun ini.

Robert Kubica berada di tempat keenam untuk pasukan BMW dengan Heikki Kovalainen daripada pasukan Renault di tempat ketujuh dan Nico Rosberg menempatkan kereta Williams miliknya di tempat kelapan.

Pemandu Toyota yang berasal dari Itali, Jarno Truli akan memulakan perlumbaan di tempat kesembilan. Jenson Button melengkapkan tempat kesepuluh teratas untuk kali kedua musim ini bagi pasukan Honda.

Pemandu yang terkeluar pada sessi kelayakan 2: Mark Webber ,Rubens Barrichello, Alex Wurz, Anthony Davidson, Giancarlo Fisichella, Sebastian Vettel
Pemandu yang terkeluar pada sessi kelayakan 1:
Takuma Sato, Ralf Schumacher, Tonio Liuzzi, David Coulthard, Adrian Sutil, Sakon Yamamoto



No comments: