Saturday, September 15, 2007

Raikkonen jaguh sessi kelayakan di Spa


Kimi Raikkonen akan mendahului grid di tempat pertama untuk perlumbaan esok selepas beliau menunjukkan aksi yang cukup baik pada sessi kelayakan yang berlangsung hari ini. Raikkonen merampas kedudukan pertama dari saingan terdekatnya Felipe Massa pada pusingan terakhir beliau dengan catatan masa 1:45.994 saat. Ini adalah kedudukan grid hadapan kedua bagi pasukan Ferrari sepanjang musim ini.

Fernando Alonso berjaya meminimakan kesilapan beliau di selekoh Rivage pada pusingan pertamanya di sessi kelayakan Q3 untuk menguasai tempat ketiga terpantas sementara teman sepasukannya Lewis Hamilton jatuh dari P2 ke tempat keempat pada saat-saat terakhir sessi kelayakan.

Robert Kubica mencatat masa kelima terpantas. Walaubagaimana pun beliau akan memulakan perlumbaan di tempat ke-15 esok selepas beliau dikenakan penalti 10 tempat di grid kerana menukar ke enjin baru untuk kereta BMW F1.07 miliknya pagi ini.

Tempat kelima beliau tidak akan diambil oleh teman sepasukannya Nick Heidfeld tetapi akan diserahkan kepada Nico Rosberg yang berjaya menempatkan kereta FW29 miliknya di hadapan Heidfeld.

Mark Webber dari pasukan Red Bull Racing di tempat kelapan dengan Jarno Trulli (Toyota) di tempat kesembilan dan Heikki Kovalainen dari pasukan Renault melengkapkan tempat kesepuluh terpantas untuk sessi kelayakan kali ini.

Pemandu yang terkeluar pada sessi kelayakan 2: Giancarlo Fisichella, Ralf Schumacher, David Coulthard, Jenson Button, Tonio Liuzzi, Alex Wurz

Pemandu yang terkeluar pada sessi kelayakan 1: Sebastian Vettel, Rubens Barrichello, Takuma Sato, Adrian Sutil, Anthony Davidson, Sakon Yamamoto

No comments: